Wednesday, September 3, 2014

Posted by zara On 4:58 PM

Assalam dan salam sejahtera...

Hidup ni x pernah lari dari masalah... Kan..??
Selagi dilabel manusia, selagi itu lah kita akan berhadapan dengan pelbagai masalah.. Masalah tu sebenarnya adalah dugaan untuk kita.. Ujian yang akan mematangkan diri kita.. Yang akan menjadikan kita lebih dewasa.. Yang akan menjadi pengajaran paling berguna untuk kita jadikan panduan dalam hidup kita.. Semuanya bergantung pada pilihan kita.. Pilihan yang betul atau tidak.. Semuanya terpulang kepada diri kita sendiri jugak..
Setiap masalah yang kita hadapi, Allah swt telah sediakan jawapan dan jalan penyelesaiannya.. Semuanya terpulang kepada kita untuk menangani masalah itu.. Bergantung pada usaha kita untuk mencari jalan penyelesaian yang terbaik.. Dan berkait rapat kepada pilihan yang kita buat.. Setiap ujian yang Allah berikan, telah tersedia jawapannya.. Hanya kita yang perlu membuat pilihan. Samada pilihan kita tu merupakan jalan yang baik, berlandaskan syariah islamiah.. Berpandukan akal fikiran dan iman di dada.. Atau pilihan yang berlandaskan nafsu semata-mata.. Bukanlah pasrah saja, berserah pada takdir semata-mata.. Kerana Allah swt sangat suka kepada hambaNYA yang ingin berubah.. Allah swt tidak akan mengubah hidup seseorang itu melainkan dirinya sendiri yang berusaha berubah kepada perubahan yang lebih baik..
Hidup kita telah ditakdirkan Allah swt dari luh mahfuz lagi.. Rezeki kita, jodoh kita, ajal kita.. Semua telah ditetapkan.. Tetapi setiap peristiwa itu perlu kita hadapi berpandukan iman dan taqwa.. Bergantung kepada setiap pilihan kita. Bagaimana kita menghadapi setiap ujian yang diberi.. Bagaimana kita berusaha untuk mencapai kejayaan hidup di dunia dan yang terutama kejayaan di akhirat kelak.. Hidup kita perlu seimbang antara dunia dan akhirat.. Jika hanya mengejar dunia semata.. Bagaimana dengan akhirat kita kelak.. Sanggup ke nak menghadapi neraka Allah yang semua sedia maklum bagaimana siksanya.. Nauzubillah... Jadi, sebagai hambaNYA yang terpilih lahir dan membesar dalam agama Islam.. Kita haruslah bersyukur.. Kita hendaklah memperbaiki diri kita dan berdakwah kepada keluarga kita dahulu.. Agar bersama-sama mendekatkan diri kepada Allah.. Bersama-sama beribadah kepada Allah swt.. Yang Maha Mengetahui segalanya.. Yang mencipta segala kejadian di dunia dan akhirat kelak.. Kita hendaklah bersyukur dengan segala anugerah yang telah Allah beeikan kepada kita..
Selagi kita hidup, kita tidak akan boleh lari dari melakukan ibadah kepadaNYA. Waima kita sakit sekalipun, hendaklah berterusan beribadah kepada Allah swt.. Sentiasa melakukan amal kebaikan dan kebajikan.. Meninggalkan apa yang dilarang.. InsyaAllah syurga menanti..
Akhir sekali.. Hidup umpama kapal yang  belayar di tengah lautan. Terumbang-ambing di pukul ombak.. Jika muatannya adalah iman dan taqwa.. Nescaya selamatlah kita dari tersesat di lautan yang tidak bertepi ini..

Segala Puji Hanya Bagi Allah Tuhan Semesta Alam...

💕💕💕

0 comments:

Post a Comment